Wywiad w OSM Skała
W
dniu 26 kwietnia 2017 roku odwiedziłyśmy OSM w Skale, gdzie przeprowadziłyśmy wywiad z
prezesem spółdzielni – panem Mirosławem Poradowskim. Udało się nam dowiedzieć się
dużo szczegółów związanych z działalnością firmy .
Ile
mleczarnia obecnie zatrudnia pracowników
i ile zatrudniała wcześniej ?
-Już od kilku
lat na stałe zatrudniamy około 66 pracowników .
Czy zmieniła
się koncepcja działalności zakładu od momentu jego utworzenia ?
- Oczywiście, że się zmieniła, ponieważ każde przedsiębiorstwo musi dostosowywać się do
nowych warunków rynkowych. Od momentu utworzenia spółdzielnia orientowała się przeważnie
na rynek hurtowy i było tak do niedawna, ale po wejściu do Unii Europejskiej
zaczęliśmy zmieniać podejście do naszej produkcji i szczególnie do naszego
rynku. Jeszcze kilka lat temu OSM Skała nie była rozpoznawana w Krakowie i
jego okolicach. Teraz po kampaniach reklamowych i zmianie rynku jesteśmy
doceniani przez konsumentów na tym terenie.
Jakie
zmiany/innowacje były przeprowadzone w ostatnich latach ?
-Bardzo
dużo tych zmian było, ponieważ jak powiedziałem wcześniej zmieniliśmy całą
koncepcję zakładu, wymagało to starań i zmian. Opowiedzieć o wszystkich teraz
nie starczy czasu, ale z najważniejszych, to przede wszystkim wymiana sprzętu, czyli całkowita modernizacja zakładu, także utworzenie nowej twarożkarni.
Przy tym chcę zauważyć, że nie zmienialiśmy recepturę i technologię produkcji,
została ona taka sama, jak była dawniej. Do tej pory nie dodajemy do produkcji żadnych konserwantów i wypełniaczy. Nasz produkt jest w pełni ekologiczny.
Jakie nowe
produkty zostały wprowadzone na rynek w ostatnim czasie?
-Nie
zmieniamy naszej produkcji i jej technologii od wielu lat, ale jesteśmy otwarci na nowe propozycje. Z
ostatnich nowości mamy „Serek Smakosz
Ziołowy”, który produkujemy i dostarczamy w całym województwie dla sieci
sklepów „Biedronka” na jej życzenie. Dzięki tej współpracy produkcja
tego serku wzrosła o 300%. Także w ostatnich latach produkujemy ręcznie robione cukierki
„Krówki”.
W jakich
sklepach możemy kupić wyroby OSM Skała ?
-
Orientujemy się na rynek lokalny, mamy tu swoich konsumentów i
zapotrzebowanie. Jeżeli mówić w szczególności – to 90% swojej produkcji
dostarczamy do Krakowa i jego okolic i 10% na Śląsk. Chcę także dodać, że
dostarczamy nie tylko do sieci handlowych, ale i do niewielkich sklepów,
które teraz niestety są wypierane z rynku przez duże sieci handlowe.
Jak
mleczarnia przystosowuje się do nowych potrzeb konsumentów ?
-
Przede wszystkim stawimy na jakość naszych produktów. Zależy ona od jakości
surowca, czyli mleka i od technologii, czyli sposobu, który wykorzystujemy
do produkowania. Przystosowujemy się w ten sposób, że staramy się zawsze mieć
bardzo dobrą jakość i atrakcyjną cenę, ponieważ wiemy jak to jest cenione
przez konsumentów.
Jaka jest
obecnie konkurencja na rynku mleczarskim ?
-
Nasza Spółdzielnia obecnie nie ma możliwości konkurować z dużymi
przedsiębiorstwami, takimi jak Mlekpol czy Mlekowita, ponieważ mają one inną
koncepcje, inny rynek, inny surowiec . OSM Skała obecnie konkuruje z
przedsiębiorstwami średniego rozmiaru, ale na rynku mamy swoje miejsce i
jesteśmy uznawaną mleczarnią.
Skąd
pochodzi mleko, z którego powstaje produkcja ?
-
Całość naszej produkcji pochodzi od naszych członków.
Jesteśmy
w pełnym znaczeniu tego słowa – Spółdzielnią. Rolnicy z terenów Jury Krakowsko-
Częstochowskiej są członkami naszego zakładu. Mimo tego, nawet w nazwach
naszych produktów mamy czasami nazwy okolicy, z której pochodzi nasz surowiec
np. „Twaróg Jurajski/Krakowski/Ojcowski” „Masło Skalskie Ekstra Tradycyjne” i
td.
Jaki jest główny cel
działalności mleczarni ?
-
Uważam , że głównym celem jest przede wszystkim produkowanie wyrobów dobrej
jakości, w dobrej cenie. Nasze produkty mają od lat ten sam smak.
Jak Pan
widzi przyszłość Spółdzielni ?
-Trudno przewidzieć przyszłość, ale chcę dodać, że sytuacja
ekonomiczna naszego zakładu w ostatnich latach się polepszyła. Podczas kryzysu
przez 3 lata musieliśmy utrzymywać jakość produkcji, wypłacać dobre pensje
pracownikom i rolnikom, nie podwyższać ceny, jak to robili nasi konkurenci. Było to trudne, ale nam się udało.
Jak udało
się utrzymywać zaufanie konsumentów przez tyle lat ?
-
Moim zdaniem dobra jakość produkcji i technologii są najważniejszymi w naszej
działalności, dlatego staramy się nic nie zmieniać w
naszych produktach i podtrzymywać jakość na dobrym poziomie.
Komentarze
Prześlij komentarz